דלתות

לא מעט נושאים הקשורים לעיצוב פנים מעוררים עיניין שהוא מעבר לדבר עצמו, ונושאים משמעות סימבולית אדירה - החל במושג הבסיסי בית, והמשך בפתחים, חלונות, דלתות, שערים, עמודים..
אני אנסה לפתוח אשנב אל המקום הזה ואשמח אם תוסיפו ותעלו אלמנטים נוספים.
הבחירה הראשונה שלי היא להתעסק בנושא הדלת.
וכמובן אפתח בדלת כניסה.
דלת שהיא המקום שבו עוברים מהחוץ פנימה.
המקום שבו אנחנו נפרדים מהרחוב המלא פיתויים או חוסר עיניין, ובשל סיבות השמורות עימנו, אנחנו בנקודה זו נכנסים אל חלל אחר, פרטי - בין אם במבנה ציבורי או פרטי.
המבנה עצמו מזוהה, וכבר גיבשנו את דעתנו עליו.
הדלת היא האלמנט המשמעותי הבא.
האם היא תואמת או נוגדת את רוח המבנה..
האם הצבעוניות שלה הרמונית או צורמת..
האם גודל הפתח פרופורציונלי לחזית המבנה או לא..
האם הדלת עוצרת נשימה בגודלה, כמו בכניסה לפעמים למוסדות דת, או מדגישה את אפסותנו וגורמת לנו להתכופף בכניסה למבנה, כמו בכניסה לפירמידות בגיזה.
האם הדלת מחולקת, לעיתים קרובות לשתי דלתות, והאם היא כוללת חלק עליון קבוע.
והחלק העליון הקבוע - האם הוא בחומריות הדלת או שאולי בפרופיל ומילואת זכוכית.
והדלת עצמה - האם יש בה צוהר פנימי.
והצוהר הזה - האם הוא קטן או גדול, מסורג, בזכוכית שקופה, צבעונית, אטום, בחומריות שונה, אולי בכיוון של עבודת שתי וערב.
והדלת - האם בעץ.
ואם בעץ - קורות גלויים מחוברים, פורניר מגוון, בצביעה אטומה.
החיבורים בין הקורות - אולי גלויים, אולי מסומרים וראשי המסמרים בולטים וגלויים, ואולי קורות רוחב ואלכסון מקבעות את קורות האורך.
ולפעמים רצועות מתכת עושות את עבודת החיבור.
או חיבור פנימי סמוי.
ואולי במתכת.
דלת ברזל שחלודה חיה בה באלפי גוונים.
או דלת בצבעים זוהרים, בטקסטורות ובעומקי צבע.
או שהשימוש במתכת הוא רק ליצירת קונסטרוקציה.
והמילואה בעץ, בזכוכית, במתכת.
והקונסטרוקציה - האם היא בצורות גיאומטריות שמשמעותן בולטת יותר מאשר המילואה.
ופעמים המסגרת היא באלומיניום, ובדרך כלל במילואת זכוכית.
והאם ברוח פרופיל בלגי, באלומיניום או במתכת.
והאם הדלת התיישנה עם המבנה, או חודשה ואולי אפילו הוחלפה.
ומשקל הדלת.
האם כבדה או קלה, או "תואמת" את תחושת המבנה.
וצירי הדלת - סמויים או גלויים. ואם תתבוננו מקרוב - יש צירים סמויים שהם מעשה אומנות על גבול התכישטנות.
והדלת - האם היא נפתחת פנימה או החוצה.
ואיזו פתיחה מתאימה לנו יותר כדי לעבור מהחוץ פנימה.
והידית.
הידית שמפעילה את כל הדלת.
ושוב כל השאלות תחזורנה - הצבע, החומריות, הטקסטורה, הניגודיות או התאימות לדלת, האם לאורך, או לרוחב, או באלכסון.
ומיקומה בדלת, וכמה כוח יש להפעיל כדי לפתוח בעזרתה את הדלת.
והאם הדלת מזמינה אותנו להיכנס פנימה, או משדרת לנו להתרחק.
והצליל שבו נפתחת הדלת.
האם היא לא נשמעת, האם בחריקה. האם היא נתקעת בנקודה מסוימת בצליל עמום.
ולפעמים דלת בפתיחתה מניעה צלילים של פעמוני רוח, או צליל אלקטרוני שמעיד על פתיחתה.
ושלט שם.
וברכת הבית.
והמצילה.
ושוב כל השאלות שהידית עוררה.
ורק שנושא הצליל מהותי יותר.
האם הצליל נשמע מבחוץ פנימה, או שעמימות מלווה אותו. נקישה חדה או צורמת.
וכשאנחנו משתמשים במצילה - לפעמים אני לא רוצה להפסיק. עוד ועוד לאחוז ולטלטל חישוק ברזל קריר ונוקש. או דמות חיה כל שהיא, עדיף ממשפחת האריות.
ולדלת משקוף.
ולכל משקוף - משקוף עיוור. איזה קסם פתאום יש למינוח הזה.
והמשקוף - שוב כל השאלות. ועוביו, ואפשרויות גילופו.
ובמקרה הפרטי שלנו, המשקוף הוא גם פעמים רבות נושא המזוזה. ובמקרה הפרטי שלנו כיהודים, המזוזה היא פריט הכרחי המצורף לדלת.
ועוד פריט הכרחי הוא המנעול. ושוב כל האפשרויות קיימות.
ואותה דלת היא גם המקום לצאת דרכו ולחזור לרחוב.
ואיך היא נראית ומשתלבת בפנים הבית.
אתם כבר מודעים לסדרת השאלות.
וכשיצאנו - הדלת סגרה על הבית בשקט, בטריקה? בצליל של געגוע?
ודלת שאנחנו פותחים
דלת בנו שאנחנו פותחים..
דלת אל הנפש ואל סודות ואל מרחבים של חלומות ותשוקות
וכשדלת אחת נסגרת - דלת אחרת נפתחת
וכשאני עומד בדלת ודופק - האם אני זר ? האם אני ידיד ?
ודלתות מסתובבות
ודלתות נפתחות
ופתאום נראה שכל העולם כולו הוא דלת ועוד דלת ועוד דלת..